تبلیغات
حماسه

photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
حماسه اقتصادی
  • >***به وبلاگ حماسی خوش آمدید ***<
  • ***لطفا با نظرات خود ما را یاری بفرمایید***
  • مسابقه وبلاگ نویسی
  • میدان داران فرهنگ و اقتصاد مقاومتی سایت منطقه آزاد
  • برای شرکت به سایت منطقه آزاد(http://www.mantagheazad.ir) مراجعه نمایید
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ

    نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید
    (نزهه الناظر،ص 81)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.
    (تحف العقول ، ص 247)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماًی

    به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم.
    (تحف العقول ، ص 245)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة

    همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
    (بحارالانوار، ج75، ص 122)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا

    کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
    (مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69) (بحار الانوار، ج 44، ص 192 )
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.

    از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
    (بحارالانوار،ج75،ص119)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ

    آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
    (الکافی،ج2،ص373)(الکافی،ج4،ص117)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

    بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
    (التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام ص309)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق

    رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد.
    (بحارالانوار،ج 44،ص383)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
    (کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)
جعبه حدیث



وبلاگ حماسه

آخرین مطالب

Recent Posts

منتتیتتتتتی

موضوع مطالب

Blog Categories

آرشیو مطالب

Montly Archive

حدیث از امام حسین (ع)

Words of Imam Hussein

لحظه شمار

calendar

نویسندگان

Authors in this site

اوقات شرعی

prayer time

لینکهای مفید

همه چیز در مورد شوراها

در راستاى مشاركت توده مردم مسلمان ایران در تعیین سرنوشت خویش، امام خمینى رحمه‏الله در نهم اردیبهشت ماه 1358، فرمان تاریخى خویش را مبنى بر تثبیت حاكمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشكیل شوراهاى اسلامى به شوراى انقلاب، اعلام كرد:
در جهت استقرار حكومت مردمى در ایران و حاكمیت مردم بر سرنوشت خویش كه از ضرورت‏هاى نظام جمهورى اسلامى است. لازم مى‏دانم بى‏درنگ به تهیه آیین‏نامه اجرایى شورا، براى اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.
(بخشى از پیام امام خمینى رحمه‏الله در تاریخ 9/2/58)

مفهوم‏شناسى شورا

واژه‏هاى «تشاور» «مشاوره» و «مشورت»؛ همگى به معناى استخراج رأى درست به واسطه مراجعه برخى به برخى دیگر است و «شورا» امرى است كه درباره آن «مشورت» صورت مى‏پذیرد و «شور» از «شدت العسل» مشتق شده و وقتى است كه عسل از محل اصلى‏اش بیرون آورده شود و استخراج گردد. «مشورت» یعنى مشورت و كنكاش كردن، رأى زدن با هم، سگالیدن با یكدیگر و بیرون آوردن عسل و چیدن آن از لانه زنبور.

آیا مى‏دانید

عسل را وقتى از كندو استخراج مى‏كنند، باید خیلى آهسته و با لطایف‏الحیل عمل كنند كه زنبورها تحریك و متوارى نشوند تا كم‏كم عسل را بیرون بیاورند؛ به نظر مى‏رسد افرادى كه مى‏خواهند به شور بنشینند باید احساساتشان تحریك نشود و در مورد یك مسأله با قدرت فكرى، رأى قاطعى كه در سرنوشت یك خانواده یك محل و یك كشور مؤثر است اتخاذ كنند.

جایگاه شورا در قرآن و سیره

قرآن كریم در آیات مختلف نمونه‏هاى شاخصى از مشورت شخصیت‏هاى تاریخى را نقل كرده كه نشانه رواج آن در میان ملل و اقوام مختلف است. در قرآن، از مشورت ملكه سبا با سران كشور، مشورت زن و شوهر در امور خانوادگى، مشورت مؤمنان با هم، و مشورت پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله با اصحاب و یاران سخن گفته است.
در اهمیت مشورت و شورا، همین بس كه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و اولیاى الهى، با وجود عصمت و اتصال به منبع لایزال وحى الهى و قوه تفكر و تعقل نیرومندشان به مشورت مى‏پرداختند. سیره عملى پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و معصومین علیهم‏السلام همه بیانگر تأكید خاص ایشان در به جا آوردن این سنت حسنه در جامعه اسلامى است.
هركه بى مشورت كند تدبیر
غالبش بر هدف نیاید تیر
(سعدى)

جنگ احد

پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله پیش از آغاز جنگ احد، در چگونگى مواجهه با دشمن با یاران خود مشورت كرد و نظر اكثریت بر این شد كه اردوگاه، دامنه كوه احد باشد و دیدیم كه این نظر محصول رضایت‏بخشى نداشت و به شكست منجر شد. قرآن كریم مى‏فرماید: باز هم با آنان مشورت كن، هر چند نتیجه مشورت در پاره‏اى از موارد، سودمند نباشد؛ زیرا منافع آن به مراتب بیشتر از زیان‏هاى آن است و آثار پرورشى و شخصیتى آن بیشتر است.
با این حال مسلّم است كه پیامبر هرگز در احكام الهى با مردم مشورت نمى‏كرد و در این موارد تابع وحى بود.
پیام‏هاى آیه 159 سوره مباركه آل‏عمران:
- ارزش مشورت را با ناكامى‏هاى موسمى نادیده نگیرید.
- در مشورت، تفقد، شكوفایى استعدادها، شناسایى دوستان از دشمنان، گزینش بهترین رأى، ایجاد محبت و علاقه و درس عملى براى دیگران نهفته است.
- در كنار فكر و مشورت، توكل بر خدا فراموش نشود؛ خواه به نتیجه برسیم یا نرسیم.
رسول اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله با مشورت كردن، از یكسو مسلمانان را متوجه اهمیت شورا مى‏كرد و از سوى دیگر، به آنان مى‏آموخت كه بدین روش عمل كنند و مشورت را به عنوان یك اصل و قسمتى از برنامه حیات اجتماعى خویش قرار دهند.
پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : «اى على! هیچ پشتیبانى مطمئن‏تر از مشورت كردن در كارها نیست.»
مشورت كن با گروه صالحان
بر پیمبر امر شاورهم بدان
« امرهم شورا » براى این بود
كز تشاور سهو و كژ كمتر رود
(مولوى)

امام على علیه‏السلام و امر شورا

در الگوى حكومتى امام على علیه‏السلام جایگاه مردم و پاس‏داشت حقوق فردى و اجتماعى آنان از سوى حاكمیت اسلامى از مهم‏ترین مؤلفه‏هاى مورد توجه است. در نگاه ایشان، این عامه مردم هستند كه مى‏توانند در شرایط سخت و ناگوار، نقطه اتكاى حكومت باشند. آرى حضرت در صحنه‏هاى مختلف بایاران خود مشورت مى‏كرد و از آنان نظر مى‏خواست و مى‏فرمود:
«از گفتن سخن حق و یا مشورت عدالت‏آمیز خوددارى نكنید».

نهروان و تصمیم شورایى

زمانى كه حضرت على علیه‏السلام و یارانش براى رفتن به صفین و جنگ با شامیان مهیا شده بودند، خبر كشته شدن «عبدالله بن جناب بن ارث» و همسر باردارش و چند زن دیگر به دست خوارج به على علیه‏السلام و یارانش رسید. على علیه‏السلام ، «حارث بن مروه» را براى تحقیق فرستاد. با كشته شدن حارث بن مروه به دست خوارج، اصحاب امام علیه‏السلام نزد ایشان آمدند و نظر خود را درباره یكسره كردن كار خوارج و پیكار با آنان اعلام كردند. على علیه‏السلام نیز قبول كرد و به نهروان رفت تا فتنه خوارج را سركوب كند.
پیام‏ها:
- مشورت با مردم و شركت دادن آنان در تصمیم‏گیرى‏هاى اجتماعى از وظایف رهبران اسلام.
- نظام اسلامى، نظامى مردمى و دور از استبداد رهبران.
- حاكمیت رهبرى واحد همراه با پذیرش اصل شورا از ویژگى‏هاى نظام اسلامى .
- لزوم قاطعیت و صلابت رهبرى پس از مشورت و توكل به خداوند و تصمیم‏گیرى نهایى در اجرا.

شورا در قانون

اصل هفتم قانون اساسى:
طبق دستور قرآن كریم: «وامرهم شورى بینهم» و «وشاورهم فى الأمر»، شوراها، مجلس شوراى اسلامى، شوراى استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظائر اینها از اركان تصمیم‏گیرى و اداره امور كشورند.
اصل یك صدم قانون اساسى:
براى پیشبرد سریع برنامه‏هاى اجتماعى، اقتصادى، عمرانى، بهداشتى، فرهنگى، آموزشى و سایر امور رفاهى از طریق همكارى مردم با توجه به مقتضیات محلى، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایى به نام شوراى ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت مى‏گیرد كه اعضاى آن را مردم همان محل انتخاب مى‏كنند.

چراغ راه

رهبر معظم انقلاب
«مردم‏سالارى دینى برخلاف دموكراسى‏هاى ریاكار و عوام‏فریب، نظام خدمت‏رسانى خالصانه و بى منت است، خدمت از سر اداى وظیفه و همراه با پاك‏دستى و پاك‏دامنى!»
(بخشى از پیام مقام معظم رهبرى، 5/2/82)
مقام معظم رهبرى
خداى متعال را شكرگزاریم كه در انتخابات شوراها یك نهاد دیگر براى خدمت به مردم تأسیس شد و ملت ایران یك گام دیگر به تحقق كامل قانون اساسى مترقى جمهورى اسلامى نزدیك گشت. از صمیم قلب آرزو مى‏كنم كه شوراهاى اسلامى شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلابى بنیان‏گذار نظام اسلامى تلاش و فعالیت كند و در چارچوب تكالیف قانونى خود به رفع مشكلات مردم بپردازد. بر دولت و مسئولان محترم هم لازم است كه از این امكان گران‏بها براى جلب مشاركت مردم در امورى كه به شوراها محول شده است به سود كشور و ملت حداكثر استفاده را بكنند.
(بخشى از پیام مقام معظم رهبرى، 8/2/78)
آیت ‏ا... طالقانى
«نظام شورایى كه در اسلام بدان اشاره شده است به مراتب از دموكراسى غربى بالاتر و بهتر است؛ چرا كه در نظام شورایى مردم با دخالت در سرنوشت خویش، حق نظارت بر مجموعه سیاست‏گذارى‏ها و تصمیم‏گیرى‏ها را دارند و این اصل مسلم اسلامى است كه هر شهروندى مى‏تواند به كارگزاران مطالبى را پیشنهاد دهد».

آورده‏اند كه...

• حجت‏الاسلام والمسلمین آقاى سید عباس مهرى
من در محضر آیت ا...بروجردى بودم كه نماینده‏اى از طرف دولت به حضور ایشان رسید و موافقت ایشان را با موضوعى كه دولت در دست اجرا داشت، خواستار شد. آیت ا... بروجردى فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضى از علما به دولت ابلاغ خواهم كرد. من به فكر افتادم كه ایشان در این‏گونه موارد با كدام یك از علماى قم مشورت مى‏كنند. دیرى نپایید كه دیدم امام خمینى رحمه‏الله بنا به درخواست مرحوم آقاى بروجردى به آن جا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اطاق در بسته‏اى رفتند و به گفت‏وگو نشستند و ساعتى بعد مرحوم بروجردى نظر خویش را براى دولت فرستادند.
• آورده‏اند كه چون منصور عباسى، مهدى را ولى‏عهد خود كرد، مهدى به جهت مصلحت خویش مقام عیسى را بالا برد و به تربیت و عنایت خود مخصوص گردانید و عمّ خود عبدالله را در بند كرد و به عیسى گفت باید او را هلاك كنى! عیسى با یونس ابوفَرْوَه مشورت كرد. یونس گفت: زینهار تا تو او را نكشى؛ چه مراد حاكم آن است تا تو را به قصاص او هلاك كند. تو او را پوشیده دار تا هر وقت از تو طلب كند به وى تسلیم كنى.
مهدى از حج بیامد، طایفه‏اى از بنى‏عباس را برانگیخت تا عبدالله را شفاعت كردند و براى استخلاص او كلمه‏اى گفتند. منصور عیسى را خواست و به وى گفت من عبدالله را به حرمت عشایر و اقارب بخشیدم باید كه او را آزاد كنى! عیسى گفت: اگر چه عیسى نامم، عیسى مریم نِیَم كه مرده به نفس من زنده شود. منصور خود را در خشم ساخت و گفت: من تو را هرگز به كشتن او نفرمودم! و به جماعت گفت: اگر مى‏خواهید از وى عفو كنید و اگر مى‏خواهید قصاص كنید! عیسى گفت: من او را زنده به شما تسلیم مى‏كنم و او در حیات است. و بدین‏گونه عیسى به یمن اشارت و حسن مشورت ابوفروه از آن نكبت خلاصى یافت تا عالمیان را معلوم شود كه در مشاورت با ارباب كیاست فواید بسیار است چنان‏كه گفته‏اند:
مشورت در كارها با اهل راى
هست مر اخیار را مشكل گشاى
منبع:سایت حوزه



طبقه بندی: مسابقه عزم حماسه،
02:44 ب.ظ | دوشنبه 20 خرداد 1392

نظر: ()


نویسنده : امینی

تمام حقوق این سایت متعلق به  حماسه - همه چیز در مورد شوراها   می باشد.
Copyright © 2007-
هرگونه رونوشت و کپی برداری از ابزار و مطالب بدون اجازه صاحب اثر ممنوع است.