تبلیغات
حماسه

photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
حماسه اقتصادی
  • >***به وبلاگ حماسی خوش آمدید ***<
  • ***لطفا با نظرات خود ما را یاری بفرمایید***
  • مسابقه وبلاگ نویسی
  • میدان داران فرهنگ و اقتصاد مقاومتی سایت منطقه آزاد
  • برای شرکت به سایت منطقه آزاد(http://www.mantagheazad.ir) مراجعه نمایید
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ

    نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید
    (نزهه الناظر،ص 81)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.
    (تحف العقول ، ص 247)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماًی

    به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم.
    (تحف العقول ، ص 245)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة

    همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
    (بحارالانوار، ج75، ص 122)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا

    کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
    (مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69) (بحار الانوار، ج 44، ص 192 )
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.

    از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
    (بحارالانوار،ج75،ص119)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ

    آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
    (الکافی،ج2،ص373)(الکافی،ج4،ص117)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

    بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
    (التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام ص309)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق

    رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد.
    (بحارالانوار،ج 44،ص383)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
    (کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)
جعبه حدیث



وبلاگ حماسه

آخرین مطالب

Recent Posts

منتتیتتتتتی

موضوع مطالب

Blog Categories

آرشیو مطالب

Montly Archive

حدیث از امام حسین (ع)

Words of Imam Hussein

لحظه شمار

calendar

نویسندگان

Authors in this site

اوقات شرعی

prayer time

لینکهای مفید

نقش و جایگاه معلم درایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس

 

یك معلم خوب ، در هر حال و در همه جا با یك اندیشه زندگی می كند و آن ، كسب بالاترین كیفیت آموزشی توسط هر دانش آموز است و در این بین ارزشیابی واقعاً‌ حیاتی ترین كار هر معلم است و چیزی است كه می تواند تاثیری كلیدی بر نحوه بهبود و پیشرفت دانش آموزان داشته باشد . مهمترین اصل همخوانی آموزش و تربیت جهت تحقق نقش واقعی معلم در مدارس جلوه گری می كند و این امر تربیت در فرهنگ اسلامی علاوه بر مفهوم پرورش ، شامل تزكیه و پرورش معنوی نیز می شود . پرورش ، عهده دار تحقق توانایی های لازم در متربی برای اداره حیات فردی و اجتماعی خویش است ، ولی تربیت در عین مشتمل بودن بر همه این مفاهیم ، عهده دار حیات ملكوتی انسان نیز هست .
وقتی تربیت را این گونه معنا كنیم وسعت زیادی پیدامی كند و مستلزم دقت و هماهنگی مربی با متربی در سطح آموزش و یادگیری است . اینكه معلم با توجه به نقش و جایگاه ممتازش در جامعه چگونه و به چه شكلی در صدد تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس بر می آید و امید به آینده ای روشن خواهد داشت .
به طور كلی واژه آموزش و پرورش در طیف گسترده ای از مفاهیم ، روش ها و اصول از بالاترین سطح نظام آموزشی و پرورشی و  تعامل بین یك متربی ، متعلم و مربی ومعلم رخ می دهد .


طرح مساله
دانش و مهارت معلمی را از چند جنبه می توان بررسی و تحلیل كرد و ما بر اساس تعیین موضوع نقش و جایگاه معلم در ایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس صرفاً جنبه تربیت دینی مطابق با فرهنگ اسلامی را مد نظر داشته چرا كه این موضوع یكی از مهمترین رسالت ها و مسئولیت های معلمین در عرصه حیات آموزشی شان تلقی می گردد . پرواضح است كه معلمین به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت باید خود از ارزش ها و هنجارها پیروی كنند و از سجایای اخلاقی برخوردار باشند . اهمیت این شاخص از آن بابت است كه معلمین بسیجی ، با اصول و ارزش های فرهنگ اسلامی سروكار داشته و بایستی خود عامل به آنها باشد در سوره لقمان آیه 13 آمده است :
و اذ قال لقمن لابنه و هو یعظم یبنی لا تشرك بالله ان الشرك لظلم عظیم .
لقمان با تلطف و زبان خوش ، با پندو اندرز و با استدلال پسر خود را تربیت كرد و معلم باید این چنین به تربیت دانش آموزان خود همت بگمارد .

اهداف و دلایل انجام تحقیق
در بررسی هر موضوع تحقیق الزاماً محقق به دنبال اهدافی خاص پیرامون موضوع اصلی و یافتن راه های مناسب در جمع بندی از آن مطالب بوده است . ما نیز هدفهایی را كه مطابق موضوع قابل بررسی و اجرا باشد و بتواند چشم اندازی روشن از آینده در جهت تحقق آموزش فرهنگی و دینی در نظام آموزش و پرورش باشد دنبال می كنیم .
مهمترین اهداف تحقیق حاضر عبارتند از :
1- اهمیت نقش و جایگاه معلم در نزد خداوند و جامعه
2- شناسایی راه های تقویت فرهنگ دینی و اسلامی در مدارس
3- شناخت نقش معلم در تبیین مسائل اسلامی و فرهنگی نزد دانش آموزان
4- تحكیم تفكر آموزشی و بسیجی معلمین و دانش آموزان مدارس

روش تحقیق و گردآوری اطلاعات
پژوهش علمی به سهم خود ، اهمیت فردی و اجتماعی قابل توجهی دارد . براین اساس در روش تحقیق كتابخانه ای ( اسنادی) جهت تهیه منابع شامل ( كتاب ومقالات) و طرح سوالاتی در خصوص موضوع اصلی و گردآوری اطلاعات محقق در صدد یافتن پاسخ های مناسب بوده است .
طرح سوالات ویژه :
برای شروع هر تحقیقی حقیقتا با توجه به موضوع تحقیق اهدافی مد نظر است و بر اساس و موضوع سئوالاتی در ذهن محققق شکل می گیرد برای تحقیق حاضر نیز سئوالاتی به شرح زیر می باشد .
1-    نقش تعلیم وتربیت در آموزش و پرورش  در افزایش فرهنگ اسلامی مدارس چیست ؟
2-    اساسا فرهنگ فردی معلم چه نقشی در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس دارد ؟
3-    در جایگاه تعلیم و تربیت چه ارتباطی بین ویژگیهای اخلاقی و اثر بخشی معلم در تقویت فرهنگ اسلامی مدارس دارد؟
4-    راه های تناسب و سازگاری معلمان و دانش آموزان در تحقق فرهنگ اسلامی چیست ؟
 فصل دوم :
سیر تكامل حیات اجتماعی انسان :
نظری اجمالی بر سیر تكامل اجتماعی ، ما را كمك خواهد كرد كه آموزش هر عصری را در ارتباط با سایر عوامل و نیازهای هر دوره ، به درستی ارزیابی كنیم . بر اساس منابعی كه در دسترس است پیدایش انسانهای ابتدایی در حدود یك میلیون سال قبل اتفاق افتاده است . انسانهای خشن گرسنه و سرگردان دوره پارینه سنگی ، از بام تا شام در جستجوی خوراك بودند و با گوشت جانوران شكار شده و یا میوه و ریشه گیاهان ، رفع نیاز می كردند و هنگام شب كه  وسیله پیدا كردن غذا مشكل می شد ، در پناه تخته سنگها و شكاف كوهها و لا به لای درختها ، به خواب می رفتند . انسانهای اولیه در مبارزه با قهر طبیعت و حیوانات وحشی ناتوان بودند ، ولی آنچه كه باعث شد ، در روی زمین باقی بمانند ، زندگی دسته جمعی آنها بود .
همچنین ویژگی های خاص انسانها كه بصورت اشتراكی ابتدایی زندگی می كرده اند ، و از نوعی تولید اقتصاد جمعی بهره می گرفته است . جماعتهای اشتراكی به تدریج از شكل گروه های اولیه نامنظم ، به جامعه طایفه ای یا خانوادگی تبدیل شدند . در اثر گسترش تمدن وتوسعه اجتماعات ، زندگی جمعی موجب شد كه انسانها جهت رفع نیازهای خوددست به دست هم دهند و با همیاری یكدیگر در مسیر رسیدن به خواسته های مشترك كوشش نمایند .

اهمیت تاریخ آموزش و پرورش
تعیین گستره تاریخ كار آسانی نیست .و آنچه كه مسلم است ، هر جامعه ای در هر دوره ای از حیات اجتماعی خود و متناسب با نیازمندیهای آن دوره ، از انسانهایی كه عضو آن جامعه هستند ، مطالبات معینی دارد ، با این همه ، هر گاه به تاریخ آموزش و پرورش بسنده كنیم می توانیم هم صدا و با « و. و . بریكمن » میان دو نوع تعریف گسترده یا قلمرو آن ، یك تعریف محدود و دیگری تعریف وسیع ، تفاوت قائل شویم.
تعریف نخست تنها به برخی صورتهای نهادی ( مانند مدرسه ابتدایی و متوسطه ودانشگاه ) یادگیری فنون یا انتقال دانش ها مربوط است و تعریف دوم همه انواع رسمی و غیر رسمی تاثیر بر روی افراد یا گروه ها را شامل می شود و علاوه بر مدرسه به خانواده و كلیسا و رسانه های گروهی و باشگاه جوانان و مانند اینها توجه دارد . به علاوه همه پیامدهای فرایند رشد آدمی در جامعه از قبیل عقاید ( ایدئولوژی) و مدیریت امور مالی و سازمان و روش ها و محتوای آموزش و آثار عمل تربیتی و مانند اینها را لحاظ می كند . فراتر از این مقولات ، تاریخ آموزش و پرورش می تواند به همه كشورها و همه دوره ها و از جمله دوره كنونی گسترش یابد . (آنتوان لئون ، 1380 : صص 29-30 )

اهداف كلی آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران :
كمال انسان در نظام تعلیم وتربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . این هدف غایی به اهداف زیر تقسیم می شود :

الف : اهداف اعتقادی
1- ایجاد زمینه لازم برای خودشناسی و خداشناسی وتقویت روحیه حقیقت جویی
2- تقویت ایمان و اعتقاد به مبانی اسلام و بسط بینش الهی بر اساس قرآن كریم و سنت پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) با مراعات اصول 12 و 13 قانون اساسی در مورد پیروان مذاهب اسلامی و اقلیتهای دینی .
3- پرورش روحیه پذیرش حاكمیت مطلق خداوند بر جهان وانسان و اعمال این حاكمیت در جامعه بر اساس اصل ولایت فقیه .
ب: اهداف اخلاقی
1- تزكیه و تهذیب نفس و رشد فضائل و مكارم اخلاقی بر اساس ایمان به خدا و تقوای اسلامی
2- پرورش روحیه تعبد الهی و التزام عملی به احكام و آداب اسلامی
3- پرورش روحیه اعتماد به نفس و استقلال شخصیت
4- تقویت احساس كرامت اخلاقی و برانگیختن عزت نفس
5- پرورش متعادل عواطف انسانی و همزیستی مسالمت آمیز
6- پرورش روحیه نظم و انضباط
7- پرورش روحیه مبارزه با بیكارگی ، بطالت و مشاغل كاذب
پ : اهداف علمی آموزشی
1- تقویت روحیه تحقیق ، تفكر و تعقل ، بررسی و تعمق ، نقد وابتكار
2- پرورش روحیه تعلیم و تعلم وتربیت مستمر
3- شناخت ، پرورش و هدایت استعدادهای افراد در جهت اعتلای فرد و جامعه
4- شناخت اسرار جهان آفرینش و قوانین طبیعت به عنوان آیات الهی به منظور پیشبرد دانش و معرفت و تجارب بشری
5- ترویج زبان و خط فارسی به عنوان زبان وخط رسمی مشترك مردم ایران و آموزش زبان عربی به منظور آشنایی با قرآن و معارف اسلامی
6- توسعه علوم و فنون ومهارتهای مورد نیاز فرد و جامعه
7-  پرورش روحیه كتابخوانی و مطالعه
8- پرورش روحیه مشاركت وهمكاری در فعالیت های گروهی
ت : اهداف فرهنگی هنری
1- شناخت ، پرورش و هدایت ذوق واستعدادهای مختلف هنری و زیبایی شناسی.
2- شناخت زیبایی های جهان آفرینش به عنوان مظاهر جمال الهی .
3- شناخت هنر اسلامی و هنرهای ملی و جهانی مناسب
4- پرورش روحیه حفظ میراث فرهنگی هنری و تاریخی
5- شناخت ادب فارسی به عنوان جلوه گاه ذوق هنر و مظهر وحدت ملی و اجتماعی كشور
6- شناخت فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه اسلامی ایران
7- تقویت روحیه احتراز از رسوم منحط و خرافی .
8- شناخت تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام ، ایران و جهان با تاكید بر فرهنگ معاصر

ث : اهداف اجتماعی
1- پرورش روحیه پاسداری از قداست و روابط خانواده بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی
2- پرورش روحیه تحقق بخشیدن به قسط اسلامی و پاسداری از آن
3- پرورش روحیه برادری و تعاون اسلامی و همبستگی ملی و فرهنگی و تقویت آن
4- پرورش روحیه امر به معروف و نهی از منكر به عنوان وظیفه ای همگانی
5- پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به رعایت آن
6- پرورش روحیه نظم در روابط فردی واجتماعی
7- پرورش روحیه مسئولیت پذیری و مشاركت در فعالیت های دینی ، فرهنگی و اجتماعی
8- تقویت روحیه تولی و تبری
9- تقویت روحیه گذشت ، فداكاری و ایثار در روابط اجتماعی
10- پرورش سعه صدر و تحمل آرای دیگران در برخورد اندیشه ها
11- پرورش روحیه احترام به شخصیت افرادو مراعات حقوق مادی و معنوی آنان
12- پرورش روحیه مقاومت در برابر تبلیغات سوء
ج : اهداف زیستی
1- تامین سلامت جسمی و بهداشت روانی با فراهم ساختن شرایط مناسب
2- تقویت روحیه رعایت بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست
3- پرورش روحیه توجه به تربیت بدنی به عنوان زمینه ای برای رشد معنوی انسان

چ : اهداف سیاسی
1- ارتقای بینش سیاسی بر اساس اصل ولایت فقیه در زمینه های مختلف جهت مشاركت آگاهانه در سرنوشت سیاسی كشور
2- پرورش روحیه اتحاد اسلامی بین مسلمانان و حمایت از حق طلبان ، عدالتخواهان ، مظلومان و مستضعفان جهان و تقویت روحیه مبارزه با مستكبران ، استثمارگران و ستمكاران بر اساس ارزشهای اسلامی .
3- پرورش روحیه پاسداری از استقلال همه جانبه كشور و نفی هر گونه ستمگری و ستم كشی و سلطه گری و سلطه پذیری .
4- پرورش روحیه سلحشوری به منظور حفظ كیان اسلام و تقویت بنیه دفاعی كشور .
5- تقویت بینش سیاسی نسبت به مسائل ایران و جهان ، بخصوص ممالك اسلامی و ملل محروم
6- شناخت ترفندهای استعمار و استكبار جهانی و ضرورت مبارزه با آن
ح : اهداف اقتصادی
1- توجه به اهمیت رشد اقتصادی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به رشد توسعه اجتماعی
2- شناخت ارزش و قداست كار و معاش حلال
3- مهارت بخشی و ایجاد آمادگی و علاقه جهت اشتغال مولد در بخشهای كشاورزی ، صنعت و خدمات
4- ایجاد روحیه ساده زیستی ، قناعت و پرهیز از هر گونه اسراف و مصرف زدگی و تجمل گرایی
5- پرورش روحیه انفاق و دستگیری از محرومان
6- تقویت روحیه عمل به احكام اقتصادی اسلام
7- شناخت حرف و مشاغل مولد جهت افزایش درآمد ملی ، رفع بیكاری و وابستگی اقتصادی
8- تقویت روحیه مبارزه با بهره كشی اقتصادی و مشاغل خلاف مصالح جامعه اسلامی
9- شناخت منابع اقتصادی كشور و شیوه های صحیح استفاده از آنها و پرورش روحیه حراست از اموال عمومی و ثروت ملی ( مصطفی عسگریان ، 1385 : صص 121-125)

ارزش و مقام معلم
در وصف عالی ترین نوع كرامت پروردگار همان بس كه خداوند از آن جهت به وصف (اكرمیت ) ونامحدود بودن كرامتش ، توصیف شد كه علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است .
پیامبر اكرم (ص) مسلمانان را به دانش پژوهی و اندیشیدن و كسب مهارت و تخصص فرا خواند تا بر قدر ومنزلت آنان بیفزاید و قرآن مجید نیز در تشویق به ایمان و دانش اندوزی فرموده است :
خداوند مقام آن گروه از شما كه ایمان آورده باشندو كسانی كه به آنهادانش عطا گردیده رفیع می گرداند . ( سالم الصفار ، 1385 : ص 75)
بدون تردیددر قرآن معلمی جلوه ای از قدرت لایزال الهی است . نخستین آیات قرآن كه بر قلب مبارك پیغمبر اكرم (ص) نازل شد :
« اقرا باسم ربك الذی خلق ، خلق الانسان من علق ، اقراء و ربك الاكرم ، الذی علم بالقلم ، علم الانسان مالم یعلم » ( قرآن مجید ،سوره علق : آیه 1)
« بخوان به نام پروردگارت كه جهانیان را آفرید . انسان را از خون بسته سرشت ، بخوان و پروردگارت كریمترین است همان كه آموخت با قلم ،‌آموخت به انسان آنچه را كه نمی دانست »
آموزش و پرورش سنگ بنای آینده كشور است و شغل معلمی شریف و با عظمت است . امروزه كیفیت معلم به عنوان یكی از عوامل تعیین كننده كیفیت آموزش و پرورش قلمداد می شود . از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه ای حفظ عناصر و ارزش های اسلامی و فرهنگی است و این امر بدون تردید با تلاش معلمان محقق
می گردد .
فصل سوم
نقش تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش در افزایش فرهنگ اسلامی مدارس چیست؟
تعلیم وتربیت یعنی آماده كردن فرد برای زندگی در اجتماع معین و آشنا ساختن وی به آداب و رسوم و عقاید و افكار خاص است .
یقیناً در بحث از آموزش و پرورش زمانی كه از تعلیم وتربیت سخنی به میان می آید فلسفه تربیت و مبانی تربیت تفكیك و جدا خواهد شد ، چرا كه فلسفه تربیت نه تنها وسیع تر از فلسفه سیاسی و اقتصادی ، اجتماعی و دینی است ، بلكه مجموعه و خلاصه آنهاست .
تربیت عبارت از رفع موانع و ایجاد مقتضیات و شرایط لازم برای اینكه استعدادهای انسان در جهت كمال مطلق شكوفا شود ( مصطفی دلشاد تهرانی ، 1380 :ص 22)
به نظر می رسد كه برای ارتقای منزلت اجتماعی معلمان یك راه اساسی و چندین راه فرعی وجوددارد . بدون شك راه اصلی توجه و اهمیت دادن به مسئله منابع انسان و اولویت دادن به مفهوم سرمایه انسانی و سرمایه گذاری در تعلیم وتربیت است . سرمایه انسانی یك مفهوم كاملاً اقتصادی است . در حقیقت خصوصیات كیفی انسان نوعی
« سرمایه » است . زیرا این خصوصیات در پرتو آموزش ، توانائی های انسان را توسعه می بخشد و می تواند به صورت منبع درآمدهای بیشتر ، و یا رضایت خاطر فراوان تر در آینده در آید . چنین سرمایه ای « انسانی » است ، چرا كه جزئی از اجزاء انسان را تشكیل می دهد ، با وی رشد می كند و با او از میان می رود . سرمایه انسانی به صورت كنونی در تاریخ اقتصادی ناشناخته مانده ، زیرا در تقسیم بندی سه گانه عوامل تولید ، جائی برای سرمایه انسانی در نظر گرفته نشده است ( مصطفی عمادزاده ، 1382 : ص 39)
به طور كلی سرمایه انسانی به كیفیت انسان ها و كیفیت توانایی های فردی می پردازد . بدون تردید ، در صورتی كه به منابع انسانی اهمیت داده شود و سرمایه گذاری در تعلیم و تربیت در میان سایر گزینه های سرمایه گذاری اولویت یابد . سیاست های كلان كشور تغییر می یابد ، نتایج كار معلمان برای جامعه توجیه می شود ، حساسیت نقش معلم در توسعه كشور و فن آوری به درستی تبیین می گردد ، فقر و محرومیت از زندگی معلمان دورمی شود ، شیوه های جذب و تربیت معلم اصلاح می شود ، مدیریت آموزش و پرورش بهبود می یابد و در نتیجه ، منزلت اجتماعی معلمان ارتقاء می یابد . بدون تردید در فرایندتعلیم و تربیت بر اساس تقویت فرهنگ اسلامی ، برقراری رابطه انسانی با دانش آموزان و حفظ و تامین عزت نفس و احساس خود ارزشمندی آنان است . این امر استمرار فرهنگ اسلامی را در وجود دانش آموزان درونی می سازد و رفتارهای آنها مطابق با هنجارهای جامعه بروز و ظهور می یابد.
اساساً فرهنگ فردی معلم چه نقشی در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس دارد؟
معلم نباید فراموش كند ، كه او كارگزاری است روحانی و ملزم به زندگی با نقش خود ، علاقمند به تمام اشیاء پیرامونی خود كه الهام بخش راهنمایی هستند . محیط و پیرامون معلم می تواند مكمل فرهنگ فردی او باشد . معلم آگاه كه به تدریس خود فكر می كند ، همیشه باید در فكر باروری كلاس درس خود باشد . از این راه است كه او می تواند ، موقعیت كاری خود را استحكام بخشد . تكمیل معلومات معلم بستگی به مطالعه او و استفاده او از كتب و منابع علمی مختلف خواه در زمینه و خواه در حاشیه مواد تدریس دارد .
ولی اغلب داشتن یك كتابخانه شخصی برای هر معلمی امكان پذیر نیست . رفع این مشكل می تواند ، در شهرستانها بوسیله كتابخانه های دولتی ،  در شهرستان های فاقد این امكان عمومی با خودیاری معلم به وسیله آموزش و پرورش متبوع و مدرسه مربوط مرتفع گردد .
كتابخوانی و غنی ساختن فرهنگ برای دانش آموزان الزامی است . در این مورد معلم می تواند با راهنمایی خود ، متعلّمان را به خرید كتابهای مفید تشویق كرده و با خرید چند كتاب به طور دسته جمعی ، در سال چندین كتاب در كلاس خوانده شود .
حرفه مدرسی در تدریس به دیگران خلاصه نمی شود ، بلكه یك معلم باید علاقه به خود آموزی نیز داشته باشد . از این راه او كمبودهای خود را جبران می كند . به علاوه محشور شدن با سایرین بخصوص در رده آموزگاری دبستان و دبیرستان ، در شهرهای دورافتاده . موجبات خودسازی او را فراهم می سازد . چه ارتباط داشتن با دانش آموزان و اولیای آنها خود مطالعه رفتاری و اجتماعی محیط كاری و زندگی هر فرد است .
هدف از نكات و توصیه هایی كه شرح آنها در این قسمت بیان شد به وجود آوردن آموزگاران آموزش دیده ای كه آموزش خود را در جهت حفظ ارزشهای تحصیلی و دینی و فرهنگی دانش آموزان در راستای اهداف نظام آموزش و پرورش محقق سازند . رعایت رفتار اجتماعی نیكو از طرف معلم و تاكید بر نقش معنوی معلمان بسیار حائز اهمیت است . از میان تمام جنبه های كاری یك آموزگار مدرسه آمده است : رفتار اجتماعی نیكو را تحسین كنید . هر چند ، چنین رفتاری هر آموزگار و دانش آموزی را تحت تاثیر قرار می دهد ، اما اغلب مواقع این مشاور راهنما است كه بر اطوارها و رفتارهای كلی نظارت دارد . در آنها روحیه تیمی ایجاد كنید و این احساس را در آنها القا نمایید كه ما دارای بهترین كلاس هستیم . ( سالی بروان و دیگران مترجم : سعید خاكسار ، 1383 ؛ ص 127 )
بدین طریق محیط كلاس از دیواری چند متشكل نیست بلكه ساحت مقدسی است كه در و دیوارش محدوده ای است از راهنمایی های روحانی ، اخلاقی و اجتماعی . خصوصیات كلاس قدرتی را ساطع می كند كه نقش و وظیفه معلم در درون آن نمی تواند ناشناخته باشد . ( مصطفی عسكریان ، 1385 ؛ ص 52 )
رسالت و مسئولیت های معلم در تقابل فرهنگ بسیجی و فرهنگ اسلامی
فرهنگ و تفكر بسیجی ، پدیده مقدسی است كه در نهاد مقدس بسیج و در مسیر تكوین آن در دوران انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی و بعد از آن شكل گرفته است . معلمین بسیجی مجموعه ای متشكل از افرادی فرهیخته ، متخصص و متعهد هستند كه از تجربه كافی در آموزش و پرورش برخوردارند . طبیعی است كه از این جمع فرهیخته و توانمند انتظارات زیادی وجود داشته باشد . از جمله :
1- مقابله با تهاجم فرهنگی :
در ابتدای پیروزی انقلاب ، دشمن با این تحلیل كه گردانندگان انقلاب به دلیل عدم برخوداری از تجربه لازم برای مدیریت كشور ، قادر به اداره جامعه نخواهند بود و الزاماً به عناصر شناخته شده و عمدتاً تربیت شده در غرب روی خواهند آورد ، دل به عناصر دست پرورده خوش كرده بودند . با كوتاه شدن دست عناصر وابسته به شرق و غرب از مدیریت انقلاب ، دشمنان همچون مار زخم خورده ای ، تهاجم نظامی را در مرزها آغاز كردند ، شكست تهاجم نظامی دشمن به بهای شهادت بسیاری از كارآمدترین نیروهای انقلاب بدست آمد . یاس دشمن از تهاجم فرهنگی با بروز آثار شكست تهاجم نظامی شكل گرفت . امروز بحث تهاجم فرهنگی که به تعبیر حضرت آیت الله خامنه ای به شبیه خون فرهنگی و در كلامی دیگر به ناتوی فرهنگی تبدیل شده است . ( محمد باقر حبی ، 1387 : ص 92)
2- تحقق جنبش نرم افزاری :
یكی از مهمترین رسالت ها و مسئولیت های معلمین بسیجی تلاش در جهت تحقق جنبش نرم افزاری است . عنصر محوری و هسته اصلی جنبش نرم افزاری ، تولید دانش است . مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) تولید علم و نو آوری های علمی را هدف اصلی ایجاد جنبش نرم افزاری می خوانند و می فرمایند « در علم و تحقیق به ترجمه
و فراگیری اكتفا نكنید و در مراكز علمی ، تولید دانش را هدف اساسی خود قرار
دهید »
3- تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه
در سند چشم انداز توسعه ، به ویژه در قانون برنامه چهارم توسعه مدیریت دانایی محور به عنوان راهبرد اساسی مورد تاكید قرار گرفته احراز مقام اول در منطقه پیش بینی شده است . تحقق این مهم در گرو تلاش و كوشش وافر همه اقشار جامعه به خصوص نظام آموزشی است و در این میان باید بر نقش معلمان و مربیان به خصوص معلمین بسیجی تاكید فراوان كرد . در سند چشم انداز توسعه بیست ساله ، كشور با ادبیات زیر تعریف شده است . توسعه یافته ، متناسب با مقتضیان فرهنگی ، جغرافیایی و تاریخی خود و متكی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی ، ملی و انقلابی ، با تاكید بر : مردم سالاری دینی ،‌ عدالت اجتماعی ، آزادی های مشروع ، حفظ كرامت و حقوق انسان ها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی ، برخوردار از دانش پیشرفته ، توانا در تولید علم و فناوری ، متكی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی ، برخوردار از سلامت ، رفاه ، امنیت قضایی ، فعال و مسئولیت پذیر ، ایثارگر ، رضایت مند ، برخوردار از وجدان كاری و .... ( محمد باقر حبی ، 1387 : ص 105)
4- تحول گرایی در آموزش و پرورش
فرهنگ هر جامعه بستر گسترده ای برای تحول و تكوین نظام های گوناگون آن جامعه به حساب می آید . تحول های فرهنگی روندهای نوین اجتماعی را به همراه می آورد كه این به نوبه خود انتظارها و چشمداشت های متفاوتی را در مردم جامعه ایجاد می كند . تحول یك حركت ریشه ای است و فرهنگیان می توانند این حركت و تحول را بر اساس تعلیم و تربیت و اصول علمی تعیین شده با انگیزه كافی آنرا به سرمنزل مقصود برسانند .
مدرسه از مهمترین محیط های آموزشی و پرورشی و به تعبیر عام تر تعلیم و تربیت است . از این رو معلمین بسیجی باید به ساختار ، مقررات ، سلسله مراتب و تقسیم مسئولیت ها و نقش هایی كه به طور مستقیم و صریح و غیر مستقیم به آنها محول می شود ، توجه نمایند . اساساً نظام آموزش و پرورش دارای ویژگی هایی است كه   انتظارات گسترده ای را ایجاد می كند . لذا شناخت محیط و ساختار ، سازمان ، قوانین و مقررات ، فضای فرهنگی ، روابط انسانی و سایر عوامل موثر در این میدان عظیم تربیتی و آموزشی الزامی است .
 
فصل چهارم
در جایگاه تعلیم و تربیت چه ارتباطی بین ویژگی های اخلاقی و اثربخشی معلم در تقویت فرهنگ اسلامی مدارس دارد ؟
بدون شك معلم برای رسیدن به مقام والای معنوی و اخلاقی خویش باید رفتارش بر طبق موازین علمی و اخلاقی وی باشد . شرایط و صلاحیت هایی كه فرد معلم به نحو احسن در خود نگه داشته و سرمایه های علمی و اندوخته های خویش را به نحو شایسته به دیگران ارائه دهد . اصولاً برای یك معلم به طور كلی ویژگی هایی مدنظر است تا بوسیله آن شایستگی احراز مقام تعلیم و تربیت را به نمایش بگذارد . ما برحسب انتخاب موضوع ویژگی های مرتبط با ویژگی معنوی و اخلاقی معلم و ویژگی روان شناختی و خصوصاً ویژگی های حرفه ای و تخصصی معلم را یادآور می شویم .
الف) ویژگی های معنوی و اخلاقی
به طور كلی معلم باید در زمینه اخلاص كه مهمترین عامل برای معلمی كه می خواهد كارش برای جامعه مفید و پربركت باشد ، داشته باشد . اخلاص آن است كه برای خدا انجام شود و مدرسه و كلاس و گفتار و كردارش همه و همه رنگ خدایی داشته باشد و در این حالت كلاس او علاوه بر اینكه مكتب و مسجد است ، كارش بهترین كارها و افضل عبادات در اسلام است . به فرموده قرآن شریف :
« صبغه الله و من احسن من الله صبغه و نحن له عبدون » ( قرآن مجید ، سوره بقره : آیه 138 )
اما عامل دیگر ایمان به خداوند در محیط آموزشی انگیزش و پیگیری وجدیّت در كار را زیاد می كند . ایمان باید در دل و جان رسوخ كرده و یقین به لطف پروردگار را همراه داشته باشد .
برای ایمان قلبی از سوی علمای علم اخلاق سه درجه ذكر شده است :
1- علم الیقین : در این مرتبه از ایمان قلبی ، شخص دورنمایی از مبداء و معاد را می بیند و ایمان در دلش رسوخ كرده است .
2- عین الیقین : در مرتبه قبلی ، فرد تنها از دور دستی بر آتش داشت ولی اینك در كنار آتش است و گرمای آن را حس می كند . این بدان معنی است كه شخص توانسته است صفات رذیله را از میان بردارد و خود را ملبس به صفات انسانیت نماید .
به دیگر سخن ، ملكه تقوی و عدالت برای او حاصل شده است و در این مرحله نور خداوند در دل او تابیده می شود .
3- حق الیقین : سومین و عالی ترین مرتبه را حق الیقین نامیده اند و در چنین مرحله ای است كه خانه دل ، صاحبخانه را می یابد و آدمی در خود آتش واقع می شود . اینكه گفته می شود : قلب المومن عرض الله منظور همین مومن است ، یعنی كسی كه در مرتبه ای از ایمان واقع شده است كه خداوند تبارك و تعالی خانه خود را درون قلب او قرار داده است .
در اینجا به سوال قابل طرح است كه ایمان قلبی چگونه حاصل می شود
دستیابی به ایمان قلبی در گروه سه عامل است :
اول تقلید به ظواهر شرع است . مقید بودن به ظاهر شرع و دین ، و اهمیت دادن به واجبات ، خصوصاً نماز كه عامل بازدارنده از فحشا و منكرات است . معلم باید در مقابل اوامر شرع مطیع باشد و به آنها اهمیت دهد .
دوم اجتناب از گناه است . یعنی دوری جستن از تمام منهیاتی كه در شرع آمده است . گناه آتشی است كه ایمان را هر چند رسوخ كرده در قلب باشد از ریشه می سوزاند و قساوت قلب در پی دارد ، بنابراین باید شدیداً از آن پرهیز كرد .
سوم به جای آوردن مستحبات است . معلمین باید مستحبات دینی را تا اندازه ای كه كار و زندگی ایشان فدا نشود برپا دارند . در این ارتباط اهتمام در خدمت به خلق خدا كه والاترین مستحبات است ، جایگاه ویژه ای دارد .
از ویژگی دیگر عامل رافت و مهربانی است كه معلم باید بیش از همه چیز رئوف و مهربان باشد . صفت مهربانی برای مسلمانان یك فضیلت است ، چرا كه در قرآن شریف صفت مومن را همین رافت و مهربانی بیان نموده است .
در صفات خداوند ، صفتی بالاتر و بهتر و نورانی تر از رافت نداریم ، لذا در قرآن شریف اول صفتی كه برای پروردگار آورده شده است و یكصد و چهارده مرتبه نیز تكرار گردیده است همین صفت است .
از ویژگی دیگر مراعات آداب و رسوم اجتماعی است . معلم باید مراعات آداب و رسوم اجتماعی را بنماید چرا كه بسیاری از سعادتهای اجتماعی مرهون ادب و مراعات آداب و رسوم اجتماعی است و در زندگی رمزی است برای توفیقات . یك معلم تا خود مودب نباشد قادر نخواهد بود شاگردانی مودب تحویل جامعه بنماید .
ب) ویژگی های روان شناختی
بدیهی است كه انسان های فرهنگی در سطوح عالی برای اخذ تصمیم نیازمند آگاهی ، دانش و فهم صحیح از اصول و مبانی فرهنگی می باشند تا بتوانند در سازمان و فعالیت های فرهنگی زمینه و سازو كارهای تحقق آنها را فراهم آورند و بر اساس آن تصمیم بگیرند . صفات و ویژگی های روانشناختی در سه عنوان كلی شامل :
- ویژگی های شناختی
آموزش و كار معلمی ، به لحاظ ماهیت پیچیده و وسیع آن ، نوعی خاص از طرز تفكر و تجربه و قوای ذهنی و همچنین گونه ویژه ای از شناخت و معرفت را لازم دارد . از جمله :
- مكتب محوری و ولایت مداری
- شناخت فرهنگ دینی ، ملی و سازمان
- دشمن شناسی
- جامع نگری و آینده نگری
- اعتقاد به كارآمدی فرهنگ اسلامی و ...
- ویژگی های عواطفی
- احساس تعلق به فرهنگ اسلامی و انقلابی
- انگیزه و روحیه خدمت رسانی
- همدلی و همزبانی
- خوشبین و مثبت نگری و ....
- ویژگی های رفتاری
رفتار معلمین انعكاس تمایلات و اندیشه های آنان و محل قضاوت و ارزیابی دیگران است . ویژگی های رفتاری متمایز و برجسته ای چون :
- گشاده رو و آراسته
- با نشاط و چالاك
- حسن سابقه
- الهام  بخشی و ...
ج) ویژگی های حرفه ای و تخصصی
تعهد به همراه تخصص ، كه هیچكدام آنها به تنهایی كافی نیست . هر كس كاری را قبول می كنند باید مدیر و متخصص باشد . در زمینه دانش و مهارت معلم در زمینه های زیر :
- دانش در مورد رشد و رفتار انسان
- دانش در مورد یادگیری انسان
- دانش در مورد موضوع درسی
- دانش در مورد برنامه درسی
- دانش در مورد روش های تدریس و مهارت در كاربرد آنها و .. ( محمد باقر حبی ، 1387 : صص 63-81 با تلخیص)
شایسته است معلمان در افزایش قدرت انطباق معلم و دانش آموزان موارد فوق را لحاظ نمایند .
شیوه های خدمت رسانی مطلوب بر اساس تقویت فرهنگ اسلامی در آموزش و پرورش
آنچه كه مسلم است آگاهی از نقش قوانین و مقررات مدرسه و دوران تحصیل و درك ارزشها و هنجارها و اخلاقیات جامعه در كنار محیط آموزشی سالم مدارس و اولیاء مربیان مدارس ، ابزاری مهم جهت پیشبرد نهضت خدمت رسانی به مردم محسوب می گردد . گام نخست در خدمت رسانی به مردم ، همسویی والدین دانش آموزان و اولیاء‌ مربیان مدارس جهت ایجاد بستری مناسب در راستای برقراری رابطه ای منسجم و شفاف در تعامل با یكدیگر است كه در این مرحله نقش آموزش صحیح و توجه به سیر تكاملی و پیشرفت و تعالی نظام آموزشی مطرح می گردد . زیرا نظام آموزشی با تكیه بر این سه الگو ( والدین ، دانش آموزان ، اولیاء مدارس ) در جهت تامین مصالح و منافع ملی جامعه گام بر می دارند و بدون آن غیر ممكن به نظر می رسد .
بنابراین رویكرد اكنون نظام آموزش و پرورش ما متناسب و پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه نیست . با چنین رویكردی نمی توان افق و چشم اندازی روشن را برای آینده نظام آموزشی و ارتقاء سطح تعلیم و تربیت جامعه ترسیم كرد .
شیوه های مطلوب خدمت رسانی در نظام آموزش و پرورش عبارتند از :
الف) فرهنگ مشاركت خانواده – مدرسه – جامعه
در تعریف مشاركت به معنای ساده عبارتند از سهیم و شریك شدن همه افراد یك جامعه یا گروه در فعالیت های مختلف زندگی اجتماعی به صورت داوطلبانه .
اكنون به تفكیك هر یك از عوامل مشاركت را شرح می دهیم :
1) در عرصه خانواده
خانواده نخستین نهاد اجتماعی كه این نكات مهم بیش تر مدنظر است :
- دانش افزایی والدین و به روز درآوردن آگاهی شان در همه عرصه های مختلف زندگی
- افزایش وحدت فكری زوجین و همفكر شدن آنان در عرصه زندگی مشترك
- برنامه ریزی مدون جهت تربیت نسل جدید و هدایت و ارشاد آنان
- توجه به وقت و رابطه متعادل والدین
- همراه كردن نسل با خود برای حضور در محیط های گوناگون حیات اجتماعی
2) در عرصه مدرسه
- افزایش تخصص و مهارت معلمان و به روز كردن آگاهی اجتماعی آنان
- افزایش نوآوری و تشكیل گروه های علمی و فنی در ارتباط با تفكر خلاقانه و نوآورانه
- توجه خاص به اوقات فراغت دانش آموزان و توجیه به مسائل مفید
- ارتباط و تعامل بیشتر معلمان با دانش آموزان
3) در عرصه جامعه
جامعه نتیجه تشكل افراد است و فرایند تاثیر خانواده بر یك یك افراد است كه در جامعه نمود می یابد و بر این اساس می توان مدعی شد كه خانواده مهم ترین نهاد تغذیه كننده جامعه است . توجه به گسترش آموزش عمومی در جامعه و هوشیار كردن مردم به شرایط روز بالاخص در خصوص پیشبرد نهضت خدمت رسانی به مردم ضروری به نظر می رسد .
ب) آینده نگری و برنامه ریزی دولت مردان در هدفمندكردن اهداف آموزشی
از مهم ترین و اساسی ترین وظایف حكومت ، تعلیم و تربیت افراد جامعه است . یقیناً این برنامه ریزی منظم برای كسانی كه نبض اداره جامعه را در دست دارند حیاتی تلقی می گردد .
چرا كه فلسفه نهضت خدمت رسانی نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت و پایه ای از سطح مدارس ابتدایی تا دانشگاه را به همراه خود خواهد داشت .
پذیرش مسئولیت در آینده به دوش افرادی خواهد بود كه خود را از دوران دبستان با هنجارها و ارزش های نظام آموزشی وفق داده و در پیشبرد اهداف تحصیلی خود آموزش دیده باشند و در خدمت رسانی به مردم از تخصص و اندیشه خود استفاده نمایند .
یكی از خدمات شایسته به مردم ، ترفیع وضع آموزش و پرورش و پرورش استعدادهای بالقوه آنهاست كه امام علی (ع) می فرماید :
« ای مردم ! مرا بر شما و شما را بر من حقی واجب شده است ، حق شما بر من ، آن كه از خیرخواهی شما دریغ نورزم و بیت المال را میان شما عادلانه تقسیم كنم و شما را آموزش دهم تا بی سواد و نادان نباشید و شما را تربیت كنم تا راه و رسم زندگی را بدانید . ( نهج البلاغه ، خطبه 34 ، دانشنامه امیرالمومنین : ص 199)
در نتیجه كارگزاران حكومت باید بستری مناسب برای پرورش نیروهای پرهیزگار ، راستگو ، اهل فن و دارای تخصص در جامعه ایجاد كنند . جای گیری افراد متخصص در بدنه حكومت ، تحقق خدمت رسانی به مردم ، امكان پذیر خواهد بود .
ج) تربیت نیروهای متعهد و متخصص
از جمله مصادیق بارز خدمت به مردم ، پرورش نیروهای متعهد و متخصص است كه این مهم بر دوش مسئولین می باشد . كارگزاران حكومت باید بستری مناسب برای پرورش نیروهای متعهد و متخصص در جامعه ایجاد كنند و زمینه پیشرفت و كار و فعالیت را برایشان مهیا نمایند تا جامعه در هیچ برهه ای از زمانه از لحاظ نیروهای متعهد و متخصص دچار كمبود نباشد . این امر تحقق نمی یابد مگر در یك مشاركت محلی و ملی در پیشبرد نهضت خدمت رسانی به مردم . پرورش افكار نو و ایده های نو كه به بروز خلاقیت ها و استعدادهای گوناگون در جامعه منجر می گردد ، مستلزم شناخت ژرف اندیش از نیروهای متعهد و متخصص كه خود خواهان یك جامعه قانونمند هستند میسر می گردد . یقیناً در جامعه توسعه یافته ، انسان ، ارزش و مقام انسانی خود را باز می یابد .
راه های تناسب و سازگاری معلمان و دانش آموزان در تحقق فرهنگ اسلامی چیست ؟
هر جامعه ای دارای فرهنگی خاص خود است كه در عین حال حاوی محتوای ادراكی یعنی هوشیاری ها و همچنین هنجارها ، ارزش ها ، نظرها و مفاهیم مربوط به تكوین و حیات افراد است . زندگی امروزی بشر حاصل تلاش های چند دهه هزار سال گذشتگان در طول تاریخ می باشد و اجزا و عناصر فرهنگی ما را وادار به فعالیت هایی می كند كه در جهت تامین نیازهای فردی و جمعی بوده و از طرفی گریزی از مفاهیم فرهنگی جامعه نداشته باشد  .
بدون تردید نقش ها با رشد تغییر می كند ، نقش دانش آموز و معلم نیز در این مجموعه دچار تغییراتی خواهد شد . موقعیت معلم و موقعیت دانش آموز با توجه به نقش آنها در نظام آموزشی مكمل یكدیگر است ، زیرا با یكدیگر ارتباط دارند ، یكدیگر را تقویت می كنند و به هم وابسته هستند . معلم باید به چهار تصمیم مهم در ارتباط با محیط آموزشی – شرایط تحصیل و برنامه درسی توجه خاص نماید از جمله :
1- معلم باید بتواند از بین مقاصد آموزشگاهی گسترده و اهداف موضوعی یك سری اهداف آموزشی خاص كه مناسب كلاس است انتخاب كند .
2- اهداف باید روشن باشد
3- معلم باید همواره به سازماندهی تجارب یاددهی و ارتباط دادن فعالیت یادگیری با موضوعات مختلف بپردازد .
4- معلم باید بتواند عملكرد دانش آموزان را ارزش یابی كند ، پس از ارزش یابی بتواند از داده های ارزش یابی در جهت بهبود فرایند یادگیری و آموزش استفاده كند . ( حمزه گنجی و دیگران ، 1378 : صص 89-90 )
بدون تردید بهترین راه تناسب برای معلم در محیط آموزشی صلاحیت ویژگی امانت داری ، رافت ، مهربانی ، مراعات آداب و رسوم اجتماعی ، فصاحت ، بلاغت ، سعه صدر ، اخلاق ، تخصص ، تعهد و وجدان می باشد . جامعه تنها در گرو داشتن معلومات و اطلاعات علمی افراد پیشرفت نمی كند لذا افزایش حس همكاری و تقویت بنیه مذهبی و اخلاقی مكمل آن خواهد بود .
فصل پنجم
نتیجه گیری منطقی
آنچه كه می توان استنباط نمود اینست كه كمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . این هدف غایی به اهداف اعتقادی ، اخلاقی و علمی و آموزشی و ... مرتبط است . تعیین نقش و جایگاه معلم در این مرتبه جلوه ای از قدرت لایزال الهی است  خداوند نخستین معلم است و شغل معلمی شریف و با عظمت است . كیفیت معلم امروز به عنوان یكی از عوامل تعیین كننده كیفیت آموزش و پرورش قلمداد می شود و از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه ای حفظ عناصر و ارزش های اسلامی و فرهنگی است و این امر بدون تردید در هر برهه از زمانی با تلاش معلمان محقق می گردد . معلم نباید فراموش كند كارگزاری روحانی و ملزم به رعایت تعامل و ارتباطی منطقی با دانش آموزان است . حفظ و تامین عزت نفس و احساس خود ارزشمندی آنان كه رعایت اصول اسلامی ، دینی و فرهنگی را سرلوحه كار خویش قرار دهد . بدون تردید معلم با تفكر بسیجی گونه خویش می تواند رفتار اجتماعی نیكو را با تاكید بر نقش حساس و تاثیرگذارشان در جامعه اسلامی ما به منصه ظهور برسانند.

ارائه راه حل
تفكر در مساله نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس و كنترل تعاملهای بین دانش آموزان ، معلمان مهم ترین اصل اساسی در پیشبرد اهداف پژوهش حاضر بوده است و ناگزیر باید به چند اصل توجه نمود .
1- الگوپذیری از سیره پیامبر (ص) و ائمه بعنوان سرمشق های تعیین شده دین مبین اسلام .
2- اتخاذ تدابیری در جهت تعلیم و تربیت از سطح ابتدایی تا متوسطه و عالی توام با تربیت معنوی و تهذیب اخلاقی
3- آموزش مهارتهای تخصصی معلم جهت ارتقای سطح كمی و كیفی آنان
4- نهادیه شدن تفكرات خلاقانه و نوآورانه متناسب با فرهنگ اسلامی جامعه
5- مشاركت دولت و سایر نهادها و سازمانها خصوصاً رسانه ها در جهت ارائه الگوهای صحیح مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی
6- عدم وابستگی فكری معلمین به بیگانگان در جهت ممانعت رسوخ فرهنگ بیگانه كه باعث تشتت و انحراف در تحلیل مسائل دینی و فرهنگی می شود .
 
فهرست منابع
1- قرآن مجید
2- نهج البلاغه ، ترجمه : مرحوم محمد دشتی . انتشارات خوشرو ، چاپ دوم ، سال 1381
3- بروان ، سالی و دیگران ؛ 500 نكته برای معلمان ، ترجمه : سعید خاكسار ، تهران انتشارات موزون چاپ چهارم 1383
4- حبی محمد باقر ، ویژگی های معلم بسیجی ، تهران : انتشارات سازمان بسیج فرهنگیان چاپ اول 1387
5- دلشاد تهرانی ، مصطفی . سیری در تربیت اسلامی نشر : ذكر ، سال 1380
6- صفار سالم ، سیره پیامبر (ص) در رهبری و انسان سازی ، ترجمه : غلامحسین انصاری تهران موسسه انتشاراتی امیركبیر ، چاپ دوم سال 1383
7- عسكریان ، مصطفی ؛ سازمان مدیریت آموزش و پرورش تهران ، انتشارات امیركبیر ، چاپ چهاردهم 1385
8- عمادزاده ، مصطفی . اقتصاد و آموزش و پرورش ، انتشارات واحد جهاد دانشگاهی اصفهان ، سال 1382
9- گنجی و دیگران ، حمزه . روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت سال 1387
10- لئون ، آنتوان . وضع كنونی ، آموزش و پرورش . ترجمه علیمحمد كاردان ناشر : وزارت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت 1380 .

04:02 ب.ظ | سه شنبه 20 خرداد 1393

نظر: ()


نویسنده : امینی

تمام حقوق این سایت متعلق به  حماسه - نقش و جایگاه معلم درایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس   می باشد.
Copyright © 2007-
هرگونه رونوشت و کپی برداری از ابزار و مطالب بدون اجازه صاحب اثر ممنوع است.