تبلیغات
حماسه

photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
حماسه اقتصادی
  • >***به وبلاگ حماسی خوش آمدید ***<
  • ***لطفا با نظرات خود ما را یاری بفرمایید***
  • مسابقه وبلاگ نویسی
  • میدان داران فرهنگ و اقتصاد مقاومتی سایت منطقه آزاد
  • برای شرکت به سایت منطقه آزاد(http://www.mantagheazad.ir) مراجعه نمایید
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ

    نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید
    (نزهه الناظر،ص 81)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.
    (تحف العقول ، ص 247)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماًی

    به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم.
    (تحف العقول ، ص 245)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة

    همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
    (بحارالانوار، ج75، ص 122)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا

    کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
    (مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69) (بحار الانوار، ج 44، ص 192 )
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.

    از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
    (بحارالانوار،ج75،ص119)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ

    آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
    (الکافی،ج2،ص373)(الکافی،ج4،ص117)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

    بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
    (التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام ص309)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق

    رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد.
    (بحارالانوار،ج 44،ص383)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
    (کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)
جعبه حدیث



وبلاگ حماسه

آخرین مطالب

Recent Posts

منتتیتتتتتی

موضوع مطالب

Blog Categories

آرشیو مطالب

Montly Archive

حدیث از امام حسین (ع)

Words of Imam Hussein

لحظه شمار

calendar

نویسندگان

Authors in this site

اوقات شرعی

prayer time

لینکهای مفید

شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی

 

تبیین شركت‌های دانش بنیان

شركت‌های دانش‌بنیان، به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری در ساختار این نوع اقتصاد ایفا می‌نماید. بر اساس ماده‌ی یك قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان، «شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شركت یا مؤسسه‌ی خصوصی یا تعاونی است كه به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه‌ی اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید كالا و خدمات) در حوزه‌ی فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده‌ی فراوان، به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط، تشكیل می‌شود.»

 

 

در تعریف مذكور، فناوری را می‌توان كلیه‌ی دانش فنى، فرآیندها، ابزار و سیستم‌های به‌كاررفته در ساخت محصولات و ارائه‌ی خدمات تعریف كرد. فناوری همواره در خلق ثروت برای كشورها نقش اساسی داشته و سطح استاندارد و كیفیت زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. تأثیر فناوری آن‌چنان است كه پیشرفت تمدن را غالباً با توجه به فناوری برتر هر دوره مشخص می‌كنند. اقتدار فناوری موجب اقتدار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌گردد.

 

همچنین طبق تعریف OECD، شركت‌های دانش‌بنیان «آن‌ دسته از گروه‌های انسانی تحصیل‌كرده در مراكز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی كه توانسته باشند در این مراكز، علاوه بر فراگیری علوم نظری و تئوری‌های علمی، روش‌های تبدیل علوم فراگرفته به فعالیت‌های درآمدزا و تولیدكننده‌ی ارزش را به همراه داشته باشد» اطلاق می‌شود.

 

حال برای بررسی و تبیین نقش این شركت‌ها در اقتصاد مقاومتی ابتدا لازم است ویژگی‌های منحصربه‌فرد و كاركردهای این شركت‌ها تشریح شود. شركت‌های دانش‌بنیان دارای تمایزات خاصی با سایر شركت‌ها هستند كه در این بخش به طور خلاصه بیان می‌گردد:

 

1. در شركت‌هاى دانش‌بنیان نسبت نیروهای متخصص به كل كاركنان، اختلاف زیادی با دیگر شركت‌ها دارد.

 2. در شركت‌هاى دانش‌بنیان درصد رشد نیرو‌های متخصص به كل كاركنان زیاد است.

 3. اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات علمى و پژوهشى در مدیریت و راهبری شركت‌هاى دانش‌بنیان مشاركت دارند.

 4. شركت‌هاى دانش‌بنیان بودجه‌ی بسیار زیادتری نسبت به دیگر شركت‌ها برای تحقیق و توسعه نیاز دارند.

 5. شركت‌هاى دانش‌بنیان توانمندی ویژه‌ای در استفاده از فناوری برای رشد سریع دارند.

 6. توسعه‌ی شركت‌هاى دانش‌بنیان صنعتی، متكی بر توسعه‌ی فناوری است، نه بر سرمایه یا سخت‌افزار.

 7. مزیت رقابتی شركت‌هاى دانش‌بنیان، نوآوری در فناوری است.

 8. شركت‌هاى دانش‌بنیان بازارهای جدید را از طریق ارائه‌ی محصولات با فناوری‌های جدید تسخیر می‌كنند.

 9. شركت‌هاى دانش‌بنیان به روش‌های دستی یا نیمه‌اتوماتیك تكیه ندارد.

 10.اغلب شركت‌های دانش‌بنیان از نظر اندازه جزء شركت‌های كوچك و متوسط محسوب می‌شوند.

 

با توجه به ویژگی‌های ذكرشده، می‌توان اهداف و كاركردهای زیر را برای این شركت‌ها برشمرد:

 1. جذب و تبدیل ایده‌ها به محصول و مشاغل پایدار.

 2. هم‌افزایی علم و ثروت (تجاری‌سازی علم و دانش).

 3. تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی.

 4. توانمندسازی دانش‌آموختگان به منظور ورود به فضای كسب‌وكار.

 5. حمایت، هدایت و سمت‌دهی در جهت نوآوری‌ها و تولید فناوری‌های برتر.

 6. ایجاد زمینه برای به‌كارگیری هرچه بیشتر توانمندی‌های دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی در جامعه.

 7. ترغیب متخصصین، نوآوران، مخترعان، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی.

 8. تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های شكل‌یافته در مراكز پژوهشی.

 9. ارتقای فرهنگ عمومی كارآفرینی.

 

بحث و نتیجه‌گیری

 حال از یك سو، با توجه به تعریف و بیان ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی و مؤلفه‌های اصلی آن و از سوی دیگر، تعریف و كاركردهای اقتصاد و شركت‌های دانش‌بنیان، می‌توان نقش این شركت‌ها را در شكل‌گیری و توسعه‌ی اقتصاد مقاومتی در محورهای زیر تبیین نمود:

 

1. شركت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند. همچنین توزیع عادلانه‌تر ثروت، بر اساس شایسته‌سالاری در چنین شركت‌هایی، تأثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد و از سوی دیگر، با توجه به توانمندتر بودن این شركت‌ها، در مقایسه با شركت‌های سنتی، سبب افزایش بهره‌وری و كارآمدی شركت‌های دولتی واگذارشده خواهد شد. همچنین استراتژی عدم تمركز فعالیت‌های تولیدی در چند شركت بزرگ دولتی، مانع از تحریم آسان محصولات یا مواد اولیه‌ی شركت‌ها می‌گردد. شركت‌های دانش‌بنیان زیرساخت‌های لازم جهت عملی ساختن استراتژی عدم تمركز و همكاری چندین شركت متوسط جهت تولید یك محصول را دارا هستند. در صورت تحریم مواد ‌اولیه یا فناوری، چنین شركت‌هایی توانمندی لازم را جهت دستیابی به فناوری یا مواد اولیه‌ی جایگزین خواهند داشت.

 

2. قطع وابستگی به فروش خام مواد معدنی، به ویژه نفت، یكی دیگر از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی بیان شد. شركت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و توان ایجاد و به‌كارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ی مورد نیاز، توانمندی لازم را جهت تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و با ارزش افزوده‌ی بالا دارند. در واقع دولت با اعتماد و توجه به چنین شركت‌هایی می‌تواند تهدید به‌وجود‌آمده در این حوزه را به فرصتی جهت شكوفایی صنایع نفت و پتروشیمی تبدیل نماید. با تمركز بر این استراتژی، در بلندمدت، علاوه بر خودكفایی كشور در بسیاری از كالاهای مرتبط با نفت و صنایع معدنی، حتی می‌توان از نفت به عنوان ابزاری جهت تهدید دشمن استفاده نمود.

 

3. یكی دیگر از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مدیریت مصرف مطرح شد. واقعیت این است كه یكی از علل اساسی اسراف و زیاده‌روی در مصرف و همچنین تمایل مردم به مصرف كالاهای خارجی، پایین بودن كیفیت محصولات و كالاهای داخلی است و این مسئله در بلندمدت باعث سلب اطمینان مردم از كیفیت اكثر كالاهای داخلی شده است. بنابراین با توجه به ویژگی شركت‌های دانش‌بنیان در استفاده از دانش برای بهینه كردن كیفیت محصولات داخلی، به همراه اقدامات فرهنگی، می‌توان موجب ترغیب مردم به مصرف كالاهای داخلی گردید. به این ترتیب، از یك سو وابستگی كشور به محصولات و ارز خارجی جهت واردات این كالاها كاهش می‌یابد و از سوی دیگر، با ارتقای كیفیت محصولات داخلی، زمینه‌ی رقابت این كالاها با كالاهای مشابه در بازارهای خارجی فراهم می‌گردد. در نهایت، با افزایش گستره‌ی كالاهای صادراتی، آسیب‌پذیری كشور در برابر تحریم كالاهای صادراتی كاهش می‌یابد.

 

4. بهره‌وری عوامل تولید به عنوان یكی از عوامل اقتصاد دانش‌بنیان بیان شد. پایین بودن بهره‌وری یكی از مسائل اساسی اقتصاد كشور است كه تأثیر گسترده‌ای بر تمام جنبه‌های اقتصادی دارد. در حقیقت بهره‌وری عوامل تولید در شركت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر تأثیرات ذكرشده در بند قبل، سبب كاهش هزینه‌ی تمام‌شده‌ی محصولات و كالاها خواهد شد. در نتیجه، علاوه بر افزایش استفاده‌ی مردم از كالاهای داخلی، از سوی دیگر، مزیت رقابتی در قیمت برای صادرات محصولات در بازارهای جهانی ایجاد خواهد كرد.

 

5. اهمیت اقتصاد و شركت‌های دانش‌بنیان به اندازه‌ای است كه علاوه بر تأثیرگذاری بر سایر مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان یكی از مهم‌ترین و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود. ایشان از شركت‌های دانش‌بنیان به عنوان راهكاری برای جایگزینی درآمدهای نفت یاد می‌كنند و تصریح می‌نمایند كه «ما اگر بتوانیم از همین فرصت كه امروز وجود دارد استفاده كنیم و تلاش كنیم نفت را با فعالیت‌های اقتصادی درآمدزای دیگری جایگزین كنیم، بزرگ‌ترین حركت مهم را در زمینه‌ی اقتصاد انجام داده‌ایم. امروز صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ كارهایی است كه می‌تواند این خلأ را تا میزان زیادی پر كند.»

 

همچنین ایشان در جای دیگر، با تأكید بر این موضوع، می‌فرمایند: «این بخش شركت‌هاى دانش‌‌بنیان و فعالیت‌هاى اقتصادى دانش‌‌بنیان خیلى جاده‌‌ى باز و امیدبخشى است.» در سخنرانی دیگری، ایشان كارآفرینی را مترادف اقتصاد مقاومتی می‌دانند و تأكید می‌كنند: «ما باید یك اقتصاد مقاومتىِ واقعى در كشور به وجود بیاوریم. امروز كارآفرینى معنایش این است.»

 

6. یكی دیگر از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی و همچنین خودكفایی در تولید محصولات استراتژیك مورد نیاز كشور است. چنان كه در مباحث مطرح‌شده در حوزه‌ی اقتصاد دانش‌بنیان بیان شد، یكی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه‌ی ملی، اقتصاد دانش‌بنیان و بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان است. در حقیقت، یكی از راهكارهای اساسی خودكفایی پایدار در محصولات استراتژیك، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید از طریق دانش‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه‌ی شركت‌های دانش‌بنیان است. با برنامه‌ریزی صحیح، حتی كشور می‌تواند صادركننده‌ی این محصولات نیز باشد.

 

در انتها باید به این نكته اشاره نمود كه موارد ذكرشده‌ی فوق، در صورتی امكان تحقق خواهند داشت كه زیرساخت‌های لازم جهت به وجود آمدن اقتصاد دانش‌بنیان و رشد و فراگیر شدن شركت‌های دانش‌بنیان فراهم شود. بررسی زیرساخت‌های مذكور هدف نوشته‌ی حاضر نبوده است، ولی مناسب است كه در اینجا به یكی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی شركت‌های دانش‌بنیان جهت توسعه‌ی اقتصاد مقاومتی اشاره شود. در حقیقت یكی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌ی انسانی خلاق، نوآور و دانشی است كه با توجه به تركیب جمعیتی كشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌كرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ی كشور، باید مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب، با توانمند نمودن و تشویق و زمینه‌سازی فعالیت آنان در قالب شركت‌های دانش‌بنیان، كشور توان رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت.(*)

منبع:مرکز اسناد



05:01 ب.ظ | جمعه 5 اردیبهشت 1393

نظر: ()


نویسنده : امینی

تمام حقوق این سایت متعلق به  حماسه - شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی   می باشد.
Copyright © 2007-
هرگونه رونوشت و کپی برداری از ابزار و مطالب بدون اجازه صاحب اثر ممنوع است.