تبلیغات
حماسه

photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
حماسه اقتصادی
  • >***به وبلاگ حماسی خوش آمدید ***<
  • ***لطفا با نظرات خود ما را یاری بفرمایید***
  • مسابقه وبلاگ نویسی
  • میدان داران فرهنگ و اقتصاد مقاومتی سایت منطقه آزاد
  • برای شرکت به سایت منطقه آزاد(http://www.mantagheazad.ir) مراجعه نمایید
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ

    نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید
    (نزهه الناظر،ص 81)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.
    (تحف العقول ، ص 247)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماًی

    به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم.
    (تحف العقول ، ص 245)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة

    همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
    (بحارالانوار، ج75، ص 122)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا

    کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
    (مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69) (بحار الانوار، ج 44، ص 192 )
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.

    از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
    (بحارالانوار،ج75،ص119)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ

    آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
    (الکافی،ج2،ص373)(الکافی،ج4،ص117)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

    بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
    (التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام ص309)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق

    رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد.
    (بحارالانوار،ج 44،ص383)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
    (کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)
جعبه حدیث



وبلاگ حماسه

آخرین مطالب

Recent Posts

منتتیتتتتتی

موضوع مطالب

Blog Categories

آرشیو مطالب

Montly Archive

حدیث از امام حسین (ع)

Words of Imam Hussein

لحظه شمار

calendar

نویسندگان

Authors in this site

اوقات شرعی

prayer time

لینکهای مفید

اقتصاد سازمانهای رسانه ای
سواد رسانه‌ای چیست؟
پرسشهای اساسی وجود دارد كه اقتصاد سازمانهای رسانه ای به آنها می‏پردازد. از جمله اینكه چگونه سازمانی رسانه‏ای(خبرگزاری خاصی) از دیگر سازمانهای رسانه ای پیشی می‏گیرد؟ چگونه سازمانی رسانه ای مخاطبان بیشتری جذب می‏كند؟ مسائل مالی خود را سازمانهای رسانه‏ای چگونه حل و فصل می‏كنند؟ مالكیت سازمانهای رسانه ای در اختیار كیست؟ و پرسشهائی از این دست.


دو پیش فرض برای ورود به بحث در اینجا اساسی خواهد بود:

الف ـ اگر جامعه با اقتصاد سرمایه‏داری و رقابتی باشد و در آن سازمانهای رسانه‏ای را بخش خصوصی اداره كند، نتیجه آن خواهد بود كه ما با تعدد سازمانهای رسانه ای رقیب مواجه خواهیم بود. در چنین شرایطی سازمانهای رسانه‏ای برای حفظ خود و دوام خود هم به لحاظ حفظ و جذب مخاطب و هم تامین مسائل مالی چه باید بكنند؟

ب- اگر جامعه با اقتصاد دولتی باشد در آن صورت سازمانهای بزرگ رسانه ای در اختیار و كنترل دولت خواهند بود. در چنین شرایطی با سازمانهائی مواجه خواهیم بود كه اگرچه ممكن است مسائل مالی چندانی نداشته‏باشند اما مسائل خود را در جذب مخاطب دارند.


صاحبان رسانه‏ها، افراد یا سهامدارانی كه مالكیت رسانه را دراختیار دارند
مخاطبان، كسانیكه محتوای رسانه ها را مشاهده و مطالعه می‏كنند یا آن را می‏شنوند.
آگهی دهندگان، كسانی كه از زمان و فضای رسانه ها برای رساندن پیام خود به مخاطبان استفاده می‏كنند.
كارمندان رسانه‏ها یعنی كسانی كه برای سازمانهای رسانه ای كار می‏كنند.


نیاز صاحبان رسانه ها افزایش سود دهیو افزلیش ارزش شكرت رسانه ای است. نیاز مخاطبان این است كه خدمات و تولیدات با كیفیت بالا دریافت كنند، نیاز آگهی دهند گان این است كه با هزینه كمتر و خدمات بهتر به مخاطبان خود دسترسی داشه باشند و نیاز كاركنان این است كه خواهان دستمزد خوب، برخورد عادلانه و محیط كار مناسب هستند. هر چهار گروه ذكر شده نفش زیادی در فرایند تولید و مصرف سازمانهای رسانه ای دارند.





مسئله تخصیص

مسئله تخصیص از آنجا مطرح می‏شود كه منابع محدود و خواسته‏ها زیادند و از این رو بین خواسته‏ها و منابع موجود انتخاب صورت می‏گیرد. اینكه كدام و چه تعداد از خواسته ها برآورده شود را فرایند تخصیص می‏نامند.

چه كالائی باید تولید شود
چگونه باید تولید شود
چه‏كسانی كالاها و خدمات را مصرف خواهند كرد


سازمانهای رسانه‏ای ابتدا به این پرسش باید پاسخ بدهند كه چه كالاها و چه مقدار از كالاهای فرهنگی را باید تولید كنند. مثلا برای دینی تر كردن جامعه یا برای

توجه به مخاطرات اعتیاد به مواد مخدر چه نوع كالائی و به چه مقدار باید تولید شود. منظور از نوع كالا برای تولویزیون می‏تواند شامل خبر، فیلم، آگهی ، میزگرد و... باشد.



در زمینه چگونگی تولید كالا مسئله این است كه چه كسی و با چه چیزی كالا را باید تولید كند. مسئله واگذاری تولید كالا به گروهها و شركتها . یا اینكه از چه نوع سیستمی برای ضبط و فیلمبرداری استفاده كنیم، در ایستگاههای رادیوئی از چه نوع تجهیزاتی باید استفاده كنیم یا در كدام استودیو كار فیلمبرداری باید انجام شود.



سومین مسئله این است سازمانهای رسانه ای باید در نظر داشته باشند كه چه كسانی كالاها را مصرف می‏كنند. و این كالاها را برای چه كسانی با چه تحصیلاتی با چه سنی با چه جنسیتی و با چه مذهبی باید تولید كنند. در مرد اینكه تا چه اندازه به خواست مصرف كنندگان توجه شود یا خیر به نوع جوامع بستگی دارد، جوامع ایدئولوژیك معمولا كمتر با خواست مخاطبان توجه می‏كنند و بیشتر به مخاطب ساری فكر می‏كنند تا اینكه مخاطب را راضی نگه داشته باشند.



تا چه اندازه اصول بازار بر سازمانهای رسانه ای حاكم است؟


اقتصاد علم مطالعه تولید و مصرف منابع و تولیدات است و همچنین علم مطالعه شیوه‏هائی است كه برای براوردن نیازها و خواسته‏ها اتخاذ می‏شود.

نیازها و خواسته‏ها می‏توانند عمومی و خصوصی باشند و سازمانهای رسانه‏ای به هردو نیاز پاسخ می‏دهند. آموزش همگانی و خدمات عمومی از جمله نیازهای عموی است كه سازمانهای رسانه ای پاسخ می‏دهند. از نیازهای خصوصی مه سازمانهای رسانه ای برآورده می‏سازند نیازهای افارد و شركتها و سازمانهای دیگری است كه می‏خواهند به مشتریانشان دسترسی داشته باشند.

به طور كلی سازمانهای رسانه‏ای با نیازهای چهار گروه در ارتباط هستند:

در جوامع سرمایه‏داری كه سازمانهای رسانه ای وابسته به بخش خصوصی‏اند و برای كسب سود فعالیت می‏كنند، اصول نظام بازار برفعالیتهایشان حاكم است. حتی سازمانهای وابسته به دولت نیز در این جوامع تابع شرایط بازار هستند. اما در جوامع ایدئولوژیك و دولت مدار باید سازمانهای رسانه ای كمتر تابع منطق بازار باشند. مع الوصف مدیریت در این دو نوع جوامع متفاوت است.

اما منظور ما از بازار چیست؟ بازارها برای سازمانهای رسانه ای چگونه تعریف می‏شوند؟ درك بازار برای مدیران و كاركنان سازمانهای رسانه‏ای اساسی است.

ابتدا یك سازمان رسانه‏ای باید بداند چه سازمانهائی دربازار او قرار دارند و رقیبان او تا چه اندازه بر بازار سیطره دارند؟

در این مورد می‏توان به رقابت بین سازمانهای خبرگذاریها توجه بیشتری كرد. اگرچه مشابهتهای زیادی بین برخی سازمانهای رسانه ای وجود دارد اما انان تمایل دارند خود را از برخی جهات متمایز نشان دهند. این تمایز می‏تواند براساس نوع بازار و خدمات رسانه ای انجام شود. این بازار و خدمات بر دو د سته است. بازار تولید محتوی و بازار آگهی است.

بازار تولید محتوی از مهمترین بازار های سازمانهای رسانه ای است كه تولیدات خود را در اشكال مختلف عرضه می‏كنند. تمامی سازمانهای رسانه ای از مشتریان خود مستقیم پول دریافت نمی‏نند وبرخی برمبنای حق اشتراك و فروش (مجله، روزنامه و...) عمل می‏كنند. برخی از سازمانهای رسانه‏ای كالای خصوصی عرضه می‏كنند به این معنا كه استفاده دیگران بر میزان دسترسی به آن كالا تاثیر دارد اما كالاهای عمومی به این معناست كه استفاده دیگران تاثیری در دسترسی به كالا ندارد ماننند برنامه های تلویزیون.



بازار دوم كه سازمانهای رسانه ای در آن حضور دارند بازار آگهی هاست. گفتیم كه رسانه‏ها زمان و فضا را به آگهی دهندگان می‏فروشند. شاید بهتر باشد بگوئیم كه سازمانهای رسانه‏های رسانه‏ای دسترسی به مخاطبان را به صاحبان اگهی ‏ها می‏فروشند. به عبارت دیگر مبلغی كه تلویزیون یا مطبوعات مطالبه می‏كند بیش از آنكه به اندازه ، حجم و مدت زمان پیام بستگی داشته باشد به تعداد و و یژگیهای مخاطبان رسانه ها بستگی دارد. بسیاری از رسانه‏ها در این دوبازار فعالیت می‏كنند. اما در جامعه ما برخی از سازمانهای رسانه‏ای به بازار دوم نیاز ندارند و مسائل مالی خود را از پول دولتی حل می‏كنند.

باید توجه داشته باشیم كه هر سازمان رسانة ای به شكلی با آگهی‏ها سروكار دارد. روزنامه‏ها صفحه‏های نیازمندی ‏ها دارند و تلویزیون فی المثل در ساعات مشخصی به طور متناوب آگهی پخش می‏كند. سازمانهای مجازی ها به اشكال مرتبط با خود.

منبع:اقتصاد و رسانه



09:07 ب.ظ | یکشنبه 4 اسفند 1392

نظر: ()


نویسنده : امینی

تمام حقوق این سایت متعلق به  حماسه - اقتصاد سازمانهای رسانه ای   می باشد.
Copyright © 2007-
هرگونه رونوشت و کپی برداری از ابزار و مطالب بدون اجازه صاحب اثر ممنوع است.